Vozili smo: Ford Mustang – Evropski maniri

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 01

Vozili smo: Ford Mustang – Evropski maniri

Novi Ford Mustang, šesta generacia u pedeset godina, namjenjena je ne Americi, već i izbirljivim kupcima u Evropi. Evo kako izgleda voziti 420 “konja” za upola novaca u odnosu na jednako snažan Porsche 911.

Piše: Ivan Katunac

Nema mnogo primjera u automobilskoj industriji da je jedan model prerastao ime fabrike iz koje potiče i postao brend za sebe. Upravo to se dogodilo Mustangu koji je posto veće ime i od samog Forda koji ga proizvodi. Pogledajte fotografije automobila spolja i iznutra. Ni traga od legendarnog plavog ovala, simbola Forda. Na maski hladnjaka, poklopcu prtljažnika i volanu se nalazi poni u galopu, simbol koji koji krasi Mustange već pet decenija.

Očigledno je da kada u rukama imate ovakvu ikonu, prilikom kreiranja novog modela nema puno prostora za izmjene u samom “liku” automobila. Zato je i nova, šesta generacija koju vam predstavljamo, nacrtana u retro stilu, sa puno detalja koji su preuzeti i usput namjerno prenaglašeni sa originalne, prve generacije “konjića”.

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 03

Automobil je lako prepoznatljiv, agresivan i na prvi pogled nije previše vliki i glomazan. Odlično se uklapa u ambijent evropskih puteva i ulica. To je očigledno primjetio i Ford, pa je prvi put od nastanka Mustang zamišljen i konstruisan kao auto za svjetska tržišta, a ne samo za tržište SAD. To konkretno znači da se paketi opreme, kao i podešavanje ogibljenja i motora razlikuju od tržišta do tržišta i prilagođeni su željama i potrebama kupaca u pojedinim zemljama.

Za upoznavanje sa sportskim Fordom naš domaćin je odabrao Mađarsku, gdje smo se osjećali kao kod kuće. Prilično duga, dobro isplanirana ruta vodila nas je auto-putem, ali i magistralnim i lokalnim putevima u okolini Budimpešte i duž Dunava. Pejzaž nas je podsjećao na Vojvodinu, s time što moramo da primjetimo da je kolovoz na lokalnim putevima uglavnom jako loš.

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 04

Sela i naselja kroz koje smo prošli vrlo su uređeni, puni ljudi i života. Na svakom koraku su turistički kapaciteti, a posjetilaca ima mnogo. Ruta nas je vodila i preko Dunava koji smo prešli motornom skelom. Na tom mestu moćna rijeka ne podsjeća baš na more kao recimo u Srbiji kod Rama, ali je vrlo lijepa i tamno plava, skoro kao Jadran u Boki Kotorskoj.

U skladu sa dugovječnom tradicijom, šesta generacija Forda Mustang dostupna je u dvije karosrijske verzije – fastback sa klasičnim tvrdim i kabriolet sa mekim platnenim krovom. Za tržište Evrope odabrana su dva motora. Prvi je četvorocilindrični turbo benzinac zapremine 2,3 litra koji razvija snagu od 317 KS i maksimalni okretni moment od 432 Nm. U pitanju je verzija agregata koji se ugrađuje i u Focus RS. Naravno, tu je 5 litreni V8 motor sa 421 KS i maksimalnim okretnim momentum od 530 Nm.

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 05

Oba motora se standardno izsporičuju sa šestostepeni ručnim mjenjačem, a može se dokupiti i šestostepeni automatik. Fabrika navodi da snažnija verzija iz mirovanja do stotke stiže za samo 4,8 sekundi, dok upola manjem četvorocilindrašu treba samo jedna sekunda više – 5,8 sekundi. Fabrika ne navodi maksimalnu brzinu, sa pravom. Prilikom preuzimanja automobila za probnu vožnju odlučili smo se za kupe sa V8 motorom, jer smatramo da je to automobil koji pruža najviše zadovoljstva u vožnji, ne samo zbog snage i zvuka motora, već i zbog toga što kruća šasija u odnosu na kabrio omogućuje bolje upravljanje.

Osnovna stvar kod “masl” automobila koji dolaze iz Amerike je da koštaju i više nego upola manje od evropskih modela sa sličnom snagom. Zbog toga smo prilikom upoznavanja sa automobilom namjerno tražili mjesta na kojima je fabrika uštedjela. Na prvi pogled, sve je kako treba. Tu su aluminijumske pedale i lajsne na komandnoj tabli, metalni prekidači na centralnoj konzoli, odlična kožom presvučena sportska sjedišta koje potpisuje Recaro, infotejnment sistem druge generacije sa devet zvučnika, pažljivo dizajniran volan. Zaista ubjedljivo.

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 06

Tek kada malo duže boravite u kabini, primjetit ćete da je dobar dio plastike na nivou Fijesta, a da završna obrada kod pojedinih detalja kaska za ostatkom automobila. Potpuno nebitno. Jer, čim budete zatvorili vrata i pritisli prekidač “start”, zažuboriće V8 motor ispod haube i to će biti dovoljno. Sigurni smo da će biti raprava oko toga da li je “osmak” neophodan kada mali turbo ima gotovo slične performanse. Verujte nam, jeste, neophodan je. Ako ste se već odlučili za Mustang, sigurni smo se da je to zbog potpunog doživljaja brutalnog “masl” automobila i da vam neka relativno mala ušteda oko registracije, pa i same nabavke auta nije na umu. Pravilno! Sama pojava Mustanga jednostavno zahtjeva “muziku” koja se širi iz dvije ispušne cijevi “osmaka”.

Američke sportske automobile prati zao glas da su vrlo nepredvidivi i loši za vožnju. Jesu, mnogi od njih su takvi, ali novi Ford Mustang je sušta suprotnost. Sa ogibljenjem podešenim za Evropu i bezbrojnim elektronskim bezbjednosnim uređajima, ovog “konjića” može da vozi i početnik. Upravljač je neposredan i komunikativan, kvačilo tvrdo i odlučno, ali se lahko kontroliše.

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 08

Mjenjač zahtjeva nešto snage, ali se koristi iz zgloba i sportski je precizan i brz. Pravo je zadovoljstvo mjenjati brzine čak i u sporom gradskom saobraćaju jer je odnos kvačila, načina na koji motor prima i gubi obrtaje i ručice mjenjača među najboljima. Mustang nije lagan auto, ima preko 1,7 tona. Ipak, sa 54% mase na prednjim točkovima, balans mu nije loš. Upravo zbog toga i naravno zbog novog zadnjeg ogibljenja i nove krute šasije, upravljanje je vrlo uzbudljivo i prije svega bezbjedno. Fabrika navodi da kupe može da u krivini postigne bočnu silu od 0,97g.

Mustang

Ovaj podatak sam po sebi možda djeluje ubjedljivo, ali je u praksi nebitan. Vi na otvorenom putu svoj auto ne vozite da bi pobjedili u utrci, već da bi u svojoj vožnji na najlepši mogući način stigli do cilja. Ford je šestoj generaciji Mustanga podario odličnu upravljivost. Automobil je vrlo uravnitežen i predvidiv. Snaga se na poglogu prenosi lahko i precizno, čak i bez kontrole elektronike, šasija je vrlo mirna i neutralna. Nema podrhtavanja, nervoze, ili znakova prepoterećenosti ogibljenja. Očigledno je da ovaj auto može da podnese i znatno jači motor.

Vozeći Mustang uskim putevima prepunim oštrim krivinama koji zahtjevaju drugu, pa i prvu brzinu, eksperimentisali smo kako bi vidjeli gdje su limiti šasije i elektronike. To znači naglo dodavanje gasa ili kočenje i situacije gdje je to potpuno neočekivano i glupo. Sve ove namjerne greške auto je sa lakoćom ostavio za sobom, bez ikakve nervoze.

Vozili smo Ford Mustang 2015 - 09

Tamo gdje bi neki strariji američki sportski auto poskočio desetak metara u stranu, okrenuo se ili samo nastavio pravo, novi Ford prati vjerno vozačeve komande, Mustang V8 može da vozi i potpuni početnik pod uslovom da može da pravilno reaguju na izuzetno brza događanja. Upravljivost nije na nivou vrhunskih automobila, ali je automobile svakako zabavan, predvidiv i siguran.

Zaključak

Utiske treba sabrati na kratak način. Da počnemo sa cijenama. Mustang je od nedavno dostupan u Srbiji, a cijena se kreće od 43.720 eura za “fastback 2.3 Eco.Boost” i dolazi do 56.650 eura, koliko košta “V8 kabriolet”.Ovo je izuzetna vijest. Za oko 50.000 eura možete nabaviti kupe sa 420 KS. Recimo, Porsche Carrera S sa sličnom snagom košta više nego duplo. Više nego dovoljno razloga za kupovinu! Nova generacija Mustanga će vas svakako istaći u društvu, ma gdje se nalazili, a za razliku od prethodnih generacija moći ćete da bezbjedno uživate u brzoj vožnji bez obzira na vozačko umjeće.

Kategorije: Vozili smo