FIA nastavlja lakrdiju sa zabranama – FRIC sistem na VN Njemačke biće ilegalan?

Fric sistem Mercedes

FIA nastavlja lakrdiju sa zabranama – FRIC sistem na VN Njemačke biće ilegalan?

Nakon ‘kratkotrajne’ pauze FIA je odlučila nastaviti praviti lakrdiju o Formula 1 šampionata. Novi biser u nizu je moguća zabrana FRIC ovjes(Front and rear interconnected, spojen između prednje i stražnje strane), koja bi se mogla sprovesti već od VN Njemačke! Ova odluka mogla bi učiniti sve bolide na ilegalnim, jer je praktično nemoguće za manje od dvije sedmice napraviti adekvatne tehničke izmjene na bolidu. Moguće je izbaciti mehanički sklop, ali timovi su čitav bolid konstruirali i testirali upravo s tim sistemom, pa bi ponašanje bolida bez njega bilo nemoznanica.

Vrhovno tijelo FIA-e proučilo je gotovo sve sisteme koji se koriste i vjeruje da su protivni pravilima. Shodno tome, preporučili su timovima da uklone FRIC sa svojih bolida do VN Njemačke. U službenom dopisu timovima pisalo je:

“Nakon što smo vidjeli i proučili gotovo svaki trenutno korišteni sistem ovjesa sa spojenom prednjom i stražnjom stranom mi, FIA, službeno zauzimamo stajalište da bi se legalnost svih tih sistema mogla propitati.”

Uloga FRIC sistema je da kontroliše naginjanje bolida pri ubrzavanju, usporavanju i skretanju, što timovima omogućava da bolid približe stazi. No Charlie Whiting vjeruje da bi sistem mogao kršiti član 3.15 tehničkog pravilnika koji se odnosi na pokretne aerodinamičke dijelove. Prema 3.15 članu, sve što nije nepomično vezano za potpuno ovješen dio bolida se smatra pokretnim, a samim tim zabranjenim.

Formula 1 Fric Sistem

Nova zabrana ‘pogodit’ će sve timove, ali se vjeruje da Mercedes ima najkompleksniji sistem te da će stoga upravo on najviše biti oštećen. FIA je preporučila uklanjanje sistema do naredne utrke, ali postoji spremnost da se ova odluka odgodi do početka sezone 2015. S druge strane odgoda zahtijevala pristanak svih 11 timova, što je malo za vjerovati da će se dogoditi. Ipak ako se dogodi da svi timovi pristanu na odgodu zabrane, realna šansa postoji da neko od timova taj sistem ukloni sa svog bolida, a kasnije da uloži žalbu protiv legalnosti drugih bolida, što bi dovelo do sudskih sporova, pa nebi bilo nemoguće da se osvajanje titule završi za zelenim stolom.

FIA konstantno uvjerava kako sve čini da Formula 1 šampionat učini sigurnijim, finansijski prihvatljivijim i zanimljivijim. Činjenice govore suprotno, a često i opravdano, postavlja se pitanje da li se s donošenjem novih pravila svjesno pogoduje određenim timovima. Podsjećanja radi navest ćemo nekoliko primjera: McLaren i Mercedes 1998. i 1999. godine bili su nezaustavljivi u pohodu na titule, a FIA je već u sezoni 1998 McLarenu zabranila da bolid posjeduje dvije kočione papučice. Druga mnogo ozbiljnija zabrana koja je pogodila McLaren i Mercedes stigla je u sezoni 1999 kada je zabranjeno korištenje Beriliuma u izradi motora, a koju je Mercedes doveo do savršenstva. Nakon toga Mercedesu je trebalo gotovo 5 godina da nove motore dovede u konkurentni položaj, a taj period poklapa se sa Ferrarijovom dominacijom.

Renault Mass damper sistem 2006

Sezona 2006. također je bila kontroverzna, u jeku borbe za vozačku titulu između Alonsa (Renault) i M. Schumachera (Ferrari), FIA preko noći zabranjuje Mass Damper sistem, također dio ovjesa, i također od VN Njemačke. Ovakvom odlukom Renault je izgubio na brzini oko 0,35 sekunde, no na njihovu sreću Alonso je ipak osvojio titulu.

Slična situacija dogodila se u sezoni 2009. kada je u pitanje dovedena legalnost Double Deck Diffuser, pa je ekipa Brwavn GP-a ‘strepila’ da li će za zelenim stolom izgubiti bodove koji su je držali na prvoj poziciji. Na njihovu sreću, tadašnji glavni konkurent bio je Red Bull, ekipa bez velikog renomea i uticaja, koja je tek hvatala zalet za godine dominacije. Vjerujemo, da je s druge strane bio Ferrari, nebi bilo dileme, sistem bi bioproglašen nelegalnim i momentalno zabranjenim. No, šta bi bilo kad bi bilo…

brawn gp 2009 double deck diffuser

Ako FIA zaista želi doprinijeti zanimljivosti F1 šampionata, postavlja se pitanje zašto nisu mjenjali tehnički pravilnik u sred sezone kada su Ferrari i Red Bull doslovno meli konkurenciju, a koji bi upravo njih najviše pogodio? Odgovor teško da ćemo ikad dobiti…

Kategorije: Formula 1