50 godina automobila koji su pokrenuli Švedsku i cijeli svijet

Volvo legende iz Torslande - Volvo 122 S Amazon

50 godina automobila koji su pokrenuli Švedsku i cijeli svijet

Tokom posljednjih 50 godina, Volvo tvornica u Torslandi, proizvela je preko 6,8 miliona automobila, koji su vlasnike pronašli širom svijeta. Automobili kao što su Amazon, P1800 i 240 postali su dio švedskog kulturnog naslijeđa, dok su modeli XC90 i S80 uveli Volvo u budućnost. Ovom prilikom donosimo pregled najbitnijih modela, koji su se u proteklih 50 godina proizvodili u pogonu Torslanda.

Volvo legende iz Torslande - Volvo 1800 ES

1960-te

Volvo Amazon je bio prvi proizvedeni model u pogonu Torslanda 1964. godine. Automobil, koji je već bio u proizvodnji od 1957. godine, brzo je postao izuzetno popularan, a glavnog konkurenta imao je u još jednom Volvo modelu – PV544. Amazon je bio jedan od automobila koji je obilježio švedske prometnice tokom 60-tih godina prošlog stoljeća. Ipak, prestanak rada zbog praznika, 3. jula 1970. godine, označio je i kraj za Amazon, koji je proizveden u ukupno 667.322 primjerka.

Drugi model koji se počeo proizvoditi odmah po otvaranju tvornice bio je Volvo P1800, predivni sportski automobil predstavljen 1961. godine. Glumac Roger Moore ga je kao Simon Templar vozio u britanskoj tv seriji „Svetac“, te tako pomogao modelu P1800 da dostigne svjetsku slavu. Danas je P1800 jedan od najtraženijih klasičnih Volvo modela.

Jesen 1966. godine označila je lansiranje potpuno novog modela – Volva 140, koji se odmah počeo proizvoditi u Torslandi. Ovaj je automobil Volvu, sa detaljima kao što je kočioni sistem da dvostrukim protokom, disk kočnice na svim točkovima, sigurnosno kolo upravljača i karoserija sa zonama apsorpcije energije udarca, priskrbio titulu lidera na polju sigurnosti. Šest mjeseci poslije, stigao je i karavanski 145, koji je pokrenuo kult Volvo karavana, kako u Švedskoj, tako i širom svijeta.

Volvo legende iz Torslande - Volvo 144

1970-te

Volvo je 1974. godine predstavio automobil koji će biti dugogodišnji simbol švedskog proizvođača. Naravno, u pitanju je kultni Volvo 240, jedan od najdugovječnijih automobila svih vremena, obzirom da je proizvodio do 1993. godine. Početkom 80-tih godina, predstavljena je turbo izvedba modela 240. Bio je to prvi turbo model Volva i istinski kolekcionarski primjerak. Od 1974. do 1982. godine, serija 240, zajedno sa 6-cilindarskom izvedbom 260 je bila jedini model u proizvodnom programu tvornice Göteborg.

Volvo legende iz Torslande - Volvo 245 DL

1980-te

Godine 1982. modelu 240 pridružio se još jedan kultni automobil – Volvo serije 700, koji je obilježio novo doba za Volvo. Prvo je stigao model 760, a dvije godine kasnije 740. Mnogi su ljudi, prvenstveno u Švedskoj, reagovali na veličinu automobila, jer je 700 bio osjetno veći od modela 240 na koji su bili naviknuti. No, dizajn je tu odigrao trik, jer je 740/760 bio iste dužine i visine kao i 240. Naglašene kockaste linije bile su u potpunoj suprotnosti sa zaobljenim automobilima drugih proizvođača. No, prednost je bio bezvremenski izgled, mnoštvo prostora i, na veliko iznenađenje, dobra aerodinamika.

Volvo legende iz Torslande - Volvo 740 GLE

1990-te

Te 1991. godine Volvo je pokrenuo revoluciju. Predstavljen je model 850. Njegov razvoj je bio najopsežniji i najskuplji u istoriji švedskog proizvođača, a automobil je za mnoge bio nešto najvažnije što se desilo u švedskoj industriji. Sa poprečno postavljenim petocilindarskim motorom, Volvo 850 je bio nešto sasvim novo. Bio je to i prvi Volvo sa prednjim pogonom. Proizvodnja istog, prvo je startala u Ghentu u Belgiji, ali nakon par godina počeo je izlaziti i iz proizvodnih pogona Torslanda. Ovom sjajnom automobilu se pridružio i nešto tradicionalnije oblikovan 940/960.

Volvo legende iz Torslande - Volvo 960

Kako se milenijum približavao, bilo je vrijeme da 850-ka 1997. godine dobije nasljednika u vidu modela S70. Godinu dana kasnije stigao je i veliki S80. Dizajniran u Volvo studiju u Kaliforniji, ovaj je automobil odisao elegancijom i autoritetom kao malo koji Volvo automobil. U dizajnerski jako osviještenoj Italiji, S80 se okitio vrijednom titulom najljepšeg automobila. I sa ovim je automobilom Volvo još jednom potvrdio svjetsko vodstvo na polju sigurnosti, uvođenjem bočnih zračnih zavjesa i WHIPS sistema.

Volvo legende iz Torslande - Volvo S80

2000-te

Novi milenijum startao je iscrpljujuće za pogon Torslanda. U proizvodnji su se pored S70 i S80 modela, našli i novi V70 i XC70, a 2002. godine, Volvo je odlučio ući u potpuno novi segment SUV automobila, koji su bili izrazito traženi u Sjedinjenim Američkim Državama. Mnogi su govorili kako je model XC90 na tržište stigao prekasno, ali vrijeme će pokazati da su jako pogriješili.

Volvo XC90 je bio veliki, terenski nastrojen karavan sa sedam sjedišta, ali sa istim sigurnosnim, ekološkim, dinamičkim i praktičnim vrijednostima klasičnog Volvo automobila. Kupcima i struci se to svidjelo, i nagrade su počeće „pljuštati“ sa svih strana, a najvažnija je titula terenca godine u SAD-u (Truck of the Year).

Prvi primjerci nisu još bili ni izašli iz Torslande, a knjiga narudžbi je već imala 15.000 potpisnika. Godišnje se proizvodilo oko 60.000 primjeraka uglavnom za izvoz, pa je XC90 već sad najveći izvozni proizvod Švedske svih vremena. No, nasljednik je već iza ugla, pa proizvodnja prve generacija Volva XC90 prestaje krajem ove godine.

Volvo legende iz Torslande - Volvo XC90

Trenutno se u Torslandi proizvodi šest različitih Volvo modela – S60, V60, V70, XC70, S80 i XC90. Dodamo li i model V60 plug-in hybrid, koji zbog kompleksnosti zahtijeva poseban proizvodni proces, broj trenutnih proizvoda pogona Torslanda je sedam. Svi se automobili proizvode na istoj liniji i po specifičnom redu narudžbi kupaca širom svijeta. Logistika je toliko komplikovana, da je nekome izvan tvornice to zaista teško pojmiti.

Nakon 50 godina, preko 3.000 zaposlenika priprema se za sljedeću generaciju Volvo modela, baziranih na SPA platformi. Prvi na redu je potpuno novi XC90.