Automobili s najboljim kočnicama: ADAC test kočnica 2016

Mercedes-Benz G klasa, 2022.

Automobili s najboljim kočnicama: ADAC test kočnica 2016

Kočni sistem je jedan od najznačajnih sklopova na svakom automobilu. Zadatak mu je da zaustavi automobil i spriječi nesreću ili pak umanji njene posljedice. Kao takav predstavlja važan sistem u svakom vozilu.

Zaustavljanje vozila se sastoji od dva dijela: reakcije i kočenja. Zaustavni put se odnosi na put koji vozilo pređe od trenutka opažanja opasnosti do potpunog zaustavljanja. Put reakcije je dužina koju vozilo pređe od trenutka kada vozač primjeti opasnost do početka kočenja. Zavisi od vremena reagovanja vozača i od brzine kretanja vozila. Put kočenja je dužina puta koju vozilo prevali od početka izvođenja radnje kočenja, pa do potpunog zaustavljanja vozila. Zavisi od stanja kolovoza (kvalitet asfalta, suhi ili vlažni vremenski uslovi) i guma vozila (starost, istrošenost, vrsta, tip), brzine, kao i od vrste kočnica.

Put kočenja je ponekad tanka granica između života i smrti, udesa i sigurnog zaustavljanja. Kao parametar kvaliteta kočnica uzima se dužina puta kočenja neophodnog da se automobil zaustavi pri brzini od 100 km/h. Drugim riječima, traži se da put kočenja (100-0 km/h) bude što kraći.

Njemački automobilski klub ADAC pri testiranju novih modela automobila obavezno ispituje kočnice u identičnim uslovima. Tako ADAC mjeri put kočenja (100-0 km/h) automobila s fabričkim letnjim gumama na suvom putu. U posljednje četiri godine ADAC je testirao oko 500 novih modela, a ovih dana sumirali su sve rezultate i objavili ih po klasama.

Čitavoj priči treba da se doda i marka, tip i vrsta automobila da bi bilo jasnije zašto je najkraći put kočenja imao sportski Porsche 911 Carrera Cabriolet (31,3 metra), a najduži dostavni Citroen Jumper Combi (47,8 metara). Što u praksi znači da u trenutku kada se Porsche 911 Carrera zaustavi, Jumper se još kreće brzinom od 55 km/h. Raduje činjenica da sve više modela ima kratak put kočenja – bez obzira na cijenu, veličinu i težinu automobila. Tako su jako blizu skupog Porschea i Mini One D (32,7 metara), VW Golf Variant (33,1 metar), ali i 2,3 tone teški Mercedes-Benz S 500 (32, 6 metara).

Još jedan važan podatak koji moraju svi vozači da znaju: put kočenja raste kvadratno proporcionalno u odnosu na brzinu. Drugim riječima: dvostruko viša brzina produžava put kočenja četiri puta.

Dužina puta kočenja automobila po klasama:

Klasa malih automobila
  1. Mini One D                                                 32,7 m
  2. Mini Cooper                                               33,0 m
  3. Smart forfour 1.0                                      34,4 m
  4. Škoda Roomster 1.2 TSI Green tec       34,5 m
  5. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost                        34,9 m
  6. Renault Clio 1.2 16V 75                           35,0 m
  7. Hyundai i20 1.1 CRDi                              35,1 m
  8. Škoda Fabia Combi 1.2 TSI                    35,2 m
  9. VW Polo 1.4 TDI BMT                             35,4 m
  10. VW cross up! 1.0                                       35,5 m
Kompaktna klasa
  1. VW Golf Variant 2.0 TDI BMT                           33,1 m
  2. SEAT Leon ST 1.6 TDI                                         33,1 m
  3. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI                                33,7 m
  4. BMW 220i Coupé                                                  33,9 m
  5. Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive        34,1 m
  6. Volvo V40 T2                                                         34,2 m
  7. Nissan Pulsar 1.5 dCi                                            34,5 m
  8. Škoda Rapid 1.2 TSI                                              34,7 m
  9. Ford Focus 1.0 EcoBoost                                     34,8 m
  10. Renault Mégane TCe 130                                     34,8 m
Srednja i viša srednja klasa
  1. Mercedes-Benz S 500 Plug-In              32,6 m
  2. Mercedes-Benz C 220 BlueTEC T        32,8 m
  3. Audi A7 Sportback 3.0 TDI                   33,0 m
  4. Mercedes-Benz E 400 Cabrio               33,1 m
  5. Audi A6 allroad 3.0 TDI                        33,3 m
  6. VW Passat Variant 2.0 TDI                   33,7 m
  7. BMW 740i                                                 33,9 m
  8. Tesla Model S P85                                   34,1 m
  9. Škoda Octavia Combi 2.0 TDI              34,1 m
  10. Volvo S60 D4                                           34,2 m
Sportski modeli
  1. Porsche 911 Carrera Cabrio                  31,3 m
  2. Porsche 911 Carrera Coupé                  32,1 m
  3. Jaguar F-Type Coupé                            32,7 m
  4. Mercedes-Benz SL 350                         33,0 m
  5. Porsche Cayman                                     33,1 m
  6. Audi R8 Spyder V10                              33,2 m
  7. Peugeot RCZ R                                       33,9 m
  8. Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra              34,3 m
  9. Mercedes-Benz AMG GT                     34,4 m
  10. Nissan 370Z Roadster                          34,7 m
Klasa SUV modela
  1. Volvo XC90 D5                                                   33,6 m
  2. Mercedes-Benz GLK 250 CDI BlueTEC        33,8 m
  3. BMW X3 xDrive20d                                          34,5 m
  4. Audi Q7 3.0 TDI ultra                                       34,6 m
  5. VW Touareg V6 TDI SCR BMT                       34,9 m
  6. Audi Q3 2.0 TDI                                                 35,0 m
  7. Porsche Macan S Diesel                                    35,2 m
  8. Kia Sportage 2.0 CRDi                                      35,3 m
  9. BMW X6 xDrive 30d                                         35,6 m
  10. Ford Kuga 2.0 TDCi                                           35,9 m
Kategorije: Testovi