Test: Dacia Duster 1.5 dCi 110 EDC Prestige – Izazov na avanturu!

Test: Dacia Duster 1.5 dCi 110 EDC Prestige – Izazov na avanturu!

Prošlo je skoro osam godina od kako je rumunska Dacia na tržište lansirala terenski model Duster. Četiri godine nakon predstavljanja terenskog prvijenca, Dacia je predstavila i obnovljeni model, a koncem 2017. godine na tržište je stigla i treća generacija Dustera.

Rumunski terenac brzo je stekao respektabilan ugled, a u prilog tome govori prodajni rezultat od milion primjeraka što ga čini najprodavanijim Dacia modelom.

Piše: Emir Kalender

Dizajn i ponuda prostora

Novi Dacia Duster premijerno je predstavljen koncem 2017. godine na sajmu automobila u Frankfurtu. Novi Duster dobio je evolucijski dizajn svog prethodnika, pa promjene na karoseriji uključuju nove odbojnike, sive štitnike odbojnika, crne obloge pragova, nova kućišta prednjih i zadnjih svjetala, višu liniju bokova…

Na prednjem dijelu izdvajaju se nova svjetla koja sa atraktivnim LED dnevnim svjetlima. Poklopac motora dobio je nabore što uz mišićave blatobrane i bočne zaštitne pragove dobro izgleda. Ipak, dizajneri novog Dustera mogli su postaviti zaštitne plastike i preko ivica blatobrana jer su to najudarnija mjesta.

Zadnji dio automobila također je dobio novu svjetlosnu grupu koja je znatno atraktivnija od prethodnih generacija. Njihova grafika neodoljivo podsjeća na grafiku zadnjih svjetala sa Jeep modela. Možda nije originalno, ali lijepo izgleda. No Duster i onako nikad nije plijenio ljepotom, već drugim, puno bitnijim karakteristikama.

Tu su i novi estetski detalji poput aluminijskih krovnih nosača i novih aluminijskih felgi, što je dostupno u sklopu dodatne opreme. Očekivano, Duster je dobio i nove boje a najatraktivnija je nova Atacama narandžasta boja koja odabrana kao promotivna boja novog modela.

Unutrašnjost novog Dustera temeljno je preuređena i znatno osavremenjena. Centralna konzola potpuno je redizajnirana te sada izgleda znatno modernije i funkcionalnije. Pored centralne konzole tu je i novo kolo upravljača te nova ručica mjenjača. Također tu je i nova instrument ploča čija grafika neodoljivo podsjeća na grafiku Renault 21 modela.

Komande za upravljanje ventilacionim sistemom dobile su, slobodno možemo reći, premium izgled, funkcionalnost i kvalitet. Testni model bio je opremljen sa automatskom digitalnom klimom što je značilo da ima tri hromirana „kotura“ sa tri ekrana. Za brzinu ventilatora, podešavanje temperature i usmjeravanje zraka.

Odmah iznad nalaze se pravi fizički prekidači za ostale funkcije poput četiri žmigavca, otključavanje/zaključavanje vrata, paljenje/gašenje start-stop sistema itd. Ovakvo rješenje već je viđeno kod Audija, pa neće biti čudno ako su Rumuni potražili inspiraciju kod Njemačkog proizvođača. Dopadalo se to Renaultu ili ne, koji je matična kuća Dacia-e, ovakvo rješenje je puno bolje i jednostavnije nego što oni nude kroz svoje aktuelne modele.

Osjeti se mali napredak u korištenju boljih materijala za izradu unutrašnjosti, ali je zato značajno napredovala završna obrada. To se najbolje vidi na oblogama vrata gdje su ugrađeni kvalitetni rukohvati i prekidači za podizanje/spuštanje stakala. Uz sve to ubačeni su i neki dekorativni elementi pa sve u konačnici izgleda vrlo dobro.

Ono što iz Dacia-e posebno ističu jeste novi multimedijalni sistem koji je dostupan sa ekranom osjetljivim na dodir. Veliki ekran novog multimedijalnog sistema omogućava dobru preglednost na sve funkcije kojim raspolaže: audio sistem, navigacija, telefonija, putni računar… Rukovanje ovim sistemom vrlo je jednostavno i ne zahtijeva prolaske korz veliki broj pod menija.

Sjedišta su također nova koja pružaju prilično dobar komfor. U odnosu na prethodni model, sjedišta novog Dustera visočija su za 20 cm, pa prilikom ulaska i izlaska morate obratiti pažnju da ne isprljate pantalone od zaštitnu plastiku. Naravno, to se podrazumijeva ako ste vozili po blatnjavim putevima gdje se Duster najbolje osjeća.

Bez obzira da li sjedili na prednjoj ili zadnjoj klupi, četiri odrasla putnika, a po potrebi i pet, imat će dovoljno prostora u svim smjerovima. Novi Duster u odnosu na prethodni model duži za je 25 mm pa sada ima u dužinu od 4.341 mm. Međuosovinski razmak kod 2WD modela iznosi 2.674 mm, širina prednjeg traga točkova iznosi 1.563 mm dok je kod zadnjih veći za 7 mm (2WD verzija).

Oštro oko primijetit će da je prednji vjetrobran pomjeren za 10 cm prema naprijed čime se oslobodilo više prostora u unutrašnjosti i postigla bolja preglednost, kako prema naprijed tako i bočna.

Putnička kabina još bolje je izolvoana što se posebno osjeti pri većim brzinama, ali i tokom offroad vožnje. Nije realno očekivati besprijekornu zvučnu izolaciju, ali je ona i više nego dobra ako pogledamo u kojoj klasi se nalazi Duster i kojem cjenovnom razredu pripada.

Vozne karakteristike

Novi Duster pokreće aktuelna paleta Renault motora, a u testnom modelu našao se poznati 1.5 litreni dCi 110 motor sa 115 KS i 260 Nm okretnog momenta. Snaga motora testnog modela na podlogu se prenosila samo preko dva prednja pogonska točka i automatskog EDC mjenjačem sa šest stepeni prijenosa.

Odavno već poznati Renaultov dizelaš odlično se nosi sa automobilom koji je težak 1.395 kg. Ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 11,9 sekundi, a kazaljka brzinomjera staje na maksimalnih 171 km/h. Jasno, od Dustera se ne očekuju sprinterski rezultati, ali definitivno se ne možemo oteti utisku da bi međuubrzanja na preticanjima bila znatno bolja sa ručnim mjenjačem. Automatski EDC mjenjač uglađeno i tečno prebacuje stepene prijenosa, ali upravljačka elektronika ponekad dođe kao u zabunu, pa „razmišlja“ u koji stepen prijenosa prebaciti.

Postoji mogućnost i ručnog prebacivanja stepena prijenosa gdje se također osjeti blago kašnjenje. Ovdje nije riječ o nekom „problemu“ već o navici da današnji automatski mjenjači rade ekspresno brzo. Uz to, automatski mjenjač se mora doplatiti, pa ako uzmemo u obzir da se i 4×4 pogon na sve točkove doplaćuje, onda je definitivno bolje odabrati kombinaciju ručnog mjenjača i 4×4 pogona. Ako neko kupuje Duster sa automatskim mjenjačem samo zato što ne vlada dobro kvačilom, onda najbolje da svoju vozačku dozvolu pohrani u vitrinu sa porodičnim fotografijama.

Duster se nameće kao svestrani terenac i on to zaista jeste, ali svojim offroad sposobnostima jednostavno mami na offroad avanturu. Karoserija je od tla podignuta za 210 mm, te uz kratke prevjese Duster je spreman za izazovna savladavanja offroad terena. Tu upravo dolazimo do činjenice da je 4×4 pogon bolji izbor automatskog mjenjača. U to smo se uvjerili i na posebnom offroad poligonu kada smo vozili drugu generaciju Dustera. Kakve torture Duster može savladati možete pogledati OVDJE (video).

Iako testni model nije imao 4×4 pogon, odvažili smo se isprobati ga u uslovima gdje će najčešće se naći na našim putevima: uređeni makadam, blatnjave livade, duboke bare, planine… Voziti novi Duster po makadamu i do 90 km/h ne predstavlja nikakav problem. Reklo bi se, baš to mu treba jer zaista u njemu se ne osjećaju udari ni bilo kakva škripanja. Dok ostalim putnicima ne kažete putnu brzinu, teško da će moći odmah pogoditi koliko brzo idete.

Silazak sa makadamskog u blatnjave livade, preko manjih kanala ne predstavlja nikakav problem, ali nedostatak 4×4 pogona tjera vas na maksimalnu opreznost. U slučaju da se zaglavite u nekoj vrleti, male su vam šanse da ćete sresti nekoga ko će vam pomoći. Jednostavno, Duster mora biti 4×4!

Ako ste odlučili novi Duster svakodnevno voziti po asfaltiranim putevima, brzo ćete vidjeti da se i tu dobro snalazi. U dinamičnoj vožnji stabilnost je dobra, ali se osjeti nedostatak pritiska na prednju osovinu. Tako prilikom vožnje na velikom usponu osjeti dodatno rasterećenje prednje osovine zbog čega prednji točkovi znaju blago proklizavati. Također, ako brže uđete u oštrije zavoje automobil će proširiti putanju preko prednje osovine. Upravljački mehanizam je precizan i lagan, te treba obratiti pažnju na vraćanje kola upravljača prilikom žustrije vožnje u zavojima.

Kada je riječ o potrošnji teško je pronaći terenca slične veličine i sposobnosti koji se može pohvaliti sa visokom efikasnošću. Tokom testa bez pokušavanja dostizanja minimalne potrošnje, u gradskim uslovima potrošnja se kretala od 6,0 do 6,3 l/100 km ovisno o korištenju klima uređaja. Na otvorenoj planinskoj cesti uz pun gas, offroad torturu (prikladnu za 2WD) potrošnja nije prešla 6,5 litara. Na otvorenoj magistralnoj cesti potrošnja se kretala oko 5 l/km. Treba li napomenuti da je ovo potrošnja ravna velikom broju malih gradskih automobila?

Zaključak

Novi Duster nije najljepši SUV i njega nikad nisu, niti će kupovati radi ljepote ili pak tehnološke inovativnosti. Ono što novi Duster nudi (kao i njegovi prethodnici) jeste fer odnos „uloženo-dobijeno“.

Za ne tako veliku svotu novca kupac dobija respektabilno SUV vozilo koje može voziti u svim uslovima za malo novca. Duster nema komplikovanu i skupu tehnologiju koja zahtjeva visoke troškove održavanja što je također još jedna prednost na siromašnim tržištima kakvo je naše. Servisni interval za novi Duster iznosi 20.000 km ili godina dana. Za zamjenu ulja, filtera ulja, filtera zraka zraka i ventilacije potrebno je izdvojiti 234 KM s PDV-om.

Na kraju dolazimo do cijene koja za najbogatije opremljeni model kakav je bio testni primjerak – Duster Prestige iznosi 32.100 KM. Obzirom da je testni primjerak imao i dodatnu opremu: metalik boju 800 KM, kameru MultiView sa pregledom sve četiri strane vozila 700 KM i karticu “Slobodne ruke” 260 KM cijena u konačnici je iznosila 33.860 KM. Detaljan spisak opreme testnog modela možete pročitati OVDJE.