Posjetili smo: PORSCHE muzej – Riznica trkaćih šampiona! (2. dio)

Posjetili smo: PORSCHE muzej – Riznica trkaćih šampiona! (2. dio)

PORSCHE je u svojoj dugogodišnjoj historiji stvorio mnoge pobjedničke automobile sa kojim je osvajao brojne pobjede i titule u različitim trkaćim serijama. Ne postoji ni jedna velika trkaća serija da u njoj PORSCHE nije učestvovao i da nije pokazao brzinu i snagu koja je dovoljna za pobjedu ili šampionsku titutlu.

U nastavku čitajte drugi (2/2) dio o PORSCHE muzeju i historijskim modelima.

PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 01
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 02
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 03
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 04
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 05
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 06
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 07
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 08
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 09
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 10
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 11
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 12
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 13
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 14
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 15
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 16
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 17
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 18
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 19
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 20
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 21
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 22
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 23
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 24
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 25
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 26
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 27
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 28
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 29
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 30
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 31
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 32
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 33
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 34
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 35
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 36
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 37
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 38
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 39
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 40
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 41
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 42
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 43
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 44
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 45
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 46
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 47
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 48
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 49
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 50
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 51
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 52
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 53
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 54
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 55
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 56
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 57
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 58
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 59
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 60
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 61
previous arrow
next arrow
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 01
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 02
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 03
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 04
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 05
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 06
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 07
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 08
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 09
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 10
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 11
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 12
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 13
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 14
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 15
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 16
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 17
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 18
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 19
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 20
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 21
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 22
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 23
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 24
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 25
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 26
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 27
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 28
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 29
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 30
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 31
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 32
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 33
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 34
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 35
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 36
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 37
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 38
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 39
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 40
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 41
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 42
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 43
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 44
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 45
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 46
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 47
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 48
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 49
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 50
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 51
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 52
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 53
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 54
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 55
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 56
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 57
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 58
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 59
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 60
PORSCHE muzej 2020 - 2. dio - 61
previous arrow
next arrow

Piše: Emir Kalender

The FASTidea

Ključni elementi u temi “FAST” idea su ideje u aerodinamici i upravljanje automobilima. Sama snaga motora je beskorisna ako se ne može iskoristiti na pravi način. Zbog toga je Ferry Porsche od samog početka nastojao svoje automobile učiniti kontrolisanim i u aerodinamici – a samim tim i brzim.

Dio prostora koji je posvećen temi „FAST“ idea prava je riznica legendarnih trkaćih modela koje je Porsche napravio i ispisao historiju u auto sportu. U vrijeme naše posjete mogli smo vidjeti Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé, te bolide Porsche 904 Carrera GTS, Porsche 906 Carrera 6, Porsche 909 Bergspyder, Porsche 908 LH Coupé, Porsche 917 KH Coupé, Porsche 956 i Porsche 917/20 Coupé „Pink Pig“.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé

Optimizirana aerodinamika jedan je od najvažnijih elemenata za brzinu automobila. Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupé iz 1973. godine, sa prepoznatljivim stražnjim spojlerom “pačji rep”, bio je najbrži njemački cestovni automobil i mogao je postići maksimalnu brzinu od 240 km/h. Pokretao ge je 2,7 litarski linijski šestocilindarski motor koji je isporučivao 210 KS. Porsche je uveo trend postavljanja aerodinamičkih pomagala.

U svijetu auto utrka, krajnji test brzine je utrka na stazi Le Mans. U ovoj utrci od 24 sata mogu pobijediti samo oni koji su sposobni napraviti robustan automobil sa velikom maksimalnom brzinom. Na dugom Hunaudièresu pravcu najveća brzina bitnija je nego u bilo kojoj drugoj utrci. Zahvaljujući svojoj čistoj aerodinamičkoj ekspertizi i snazi motora Porsche je skupio veliki broj pobjeda u svim klasama u kojim se utrkivao.

O superiornosti Porsche bolida najbolje govore rekordi staze koje još drže. Porsche 917 KH 1971. godine obišao je krug u dužini od 5.335 km sa prosječnom brzinom od 222 km/h. Glavni eksponat među ovim sportskim biserima je svakako Porsche 956, koji spektakularno visi iznad glava posjetitelja. Ovaj model iz 1982. godine pokretao je motor sa 620 KS, ima vrhunsku aerodinamiku koja generiše toliko potiska da je u teoriji moguće da se automobil kreće po stropu (recimo tunela). Maksimalna brzina automobila iznosi 360 km/h, a u teoriji brzina polijetanja je 321,4 km/h.

Porsche 917/20 Coupé „Pink Pig“

„Pink Pig“ je jedan od najpoznatijih Porsche bolida koji se utrkivao na Le Mans utrci. Postoji samo jedan primjerak ovog 917/20 Coupé modela i on je spoj kratke i duge verzije trkaćih bolida.

Porsche Design Studio posebno je smislio ružičastu boju te namjerno ocrtao “mesarske linije” po automobilu pa onda nije ni čudo zašto je automobil dobio nadimak „Pink Pig“. U 1971. godini motor sa 12 cilindara isporučivao je 600 KS što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 360 km/h. Automobil se pokvario u Le Mans utrci ali je ostao jedan od najpoznatijih Porschea. 

The „POWERFUL“ idea

U 1970-im Porsche je uživao neviđeni uspjeh u automobilističkim utrkama. Kompanija iz Zuffenhausena nadmašila je svoje izazivače što je povećalo njen ugled i povjerenje u njene tehničke sposobnosti.

Nakon što je nadmašio sviju u proizvodnji lakih konstrukcija – karoserija, Porsche je mogao početi razvoj i proizvodnju najsnažnijih motora. U ovom dijelu izložbe tematski se fokus stavlja na motore visokih performansi i njihov dizajn. Vrhunac razvoja najsnažnijeg motora za trkaće bolide bio je u modelu Porsche 917, a čija je pogonska jedinica detaljno predstavljena posjetiocima muzeja.

Porsche 917/30 Spyder – PORSCHE+AUDI

Zove se “jedan od najsnažnijih trkaćih automobila svih vremena“ i predstavljen je 1973. godine. Sa dvanaestocilindričnim motorom koji je isporučivao 1.200 KS dominirao je kružnim utrkama i mogao je postići maksimalnu brzinu od 385 km/h.

S Mark Donohue-om za upravljačem u CanAm seriji pobijedio je McLaren koji je dugo vodio. Nedostižnu prednost u snazi dao mu je turbopunjač, da bi Amerikanci promijenili tehnički pravilnik što je uzrokovalo isključenje 917 modela iz daljeg takmičenja.

The PASSIONATE“ idea

Ovaj tematski dio posvećen je inžinjerima, mehaničarima, vozačima i svim članovima Porsche tima koji su decenijama učestvovali u najizazovnijim projektima i automobilističkim utrkama. Porscheovi inženjeri svakodnevno traže nove izazove. Na svim cestovnim površinama, na svim utrkama. Ko pobijedi u Le Manu, Mille Miglia, Paris-Dakar, Carrera Panamericana, na Nürburgringu, u Monte Carlu i u Sebringu, spreman je za svaku situaciju. Porsche upravo na svim mjestima ima pobjede!

Za Porsche je auto sport polazište novih razvoja i poboljšanja proizvodnih modela, ali također obuhvata uspjeh, pobjede i osjećaje. Tu je jedinstvena strast koju pokazuju kompanija i njeni inženjeri, mehaničari, vozači i navijači. Porsche ima i jedinstven rekord od preko 28.000 takmičarskih trijumfa. Među najvažnijim trijumfima su pobjede na 24-satnoj utrci u Le Mansu, a na poseban način u ovom tematskom dijelu izloženo je preko 150 trofeja kako bi posjetioci mogli vidjeti i možda osjetiti dio emocija koje nose utrke.

Uz sami odjeljak sa trofejima Porsche je za posjetioce napravio i mini kino gdje se prikazuju filmovi sa najvažnijim detaljima iz historijskih utrka. Svaki od filmova nosi posebne emocije pa ih jednostavno sve morate pogledati.

The „CONSISTENT“ idea

Konzistentna ideja 911 i njegova evolucija – Nijedan drugi automobil na svijetu ne može se pohvaliti tako dosljednom dizajnerskom linijom kao 911. „Nine Eleven“ uživa u prepoznatljivom identitetu koji se proteže unatrag kroz sve generacije i modelske godine do 1964. godine. Stil sportskog automobila u osnovi je koncentriranje na osnovno. Tu je filozofiju Ferdinand Porsche predao sinu Ferryju, a potom i unuku Ferdinandu Aleksandru.

Dizajnersku ideju sportskih automobila Porschea prikazuju i na modelima VW Beetle, Porsche 550 i Porsche 904. Obzirom da je model 911 najvažniji model za Porsche, ovaj tematski dio isključivo prikazuje njegov razvojni i evolucijski put. Porsche muzej nastoji čestim promjenama prikazati sve najvažnije detalje o ovom modelu, bilo da je riječ o cestovnim ili trkaćim izvedbama.

Tokom naše posjete na posebnim rotirajućim platformama bili su izloženi trkaći 911 modeli. Tako smo na jednom mjestu mogli vidjeti razlike među njima, njihovu evoluciju i razvoj. Među izloženim trkaćim modelima bio je Porsche GT3 R Hybrid (2010.) koji je u vrijeme svog izlaska simbolično proslavio stvaranje prvog hibridnog Porsche automobila. Naime, 2010. godine bilo je tačno 110 godina od kada je Ferdinand Porsche napravio prvo vozilo sa hibridnim pogonom.

Porsche GT3 R Hybrid (2010)

Porsche je revidirao ovaj vizionarski koncept pogona u odnosu na proizvodni automobil serije GT R – 2010. („Race sport“). Trkaći model dobio je novu vrstu hibridnog pogona koja je posebno razvijena za trkaće automobile. Ovaj hibridni sistem značajno se razlikuje od klasičnih hibridnih sistema u rasporedu komponenti. Na primjer, električni pogonski sistem koji se nalazi na prednjoj osovini ima dva električan motora snage 60 kW i dopunjuje 480 KS koji dolaze iz 4.0 litrenog šestocilindričnog motora koji se nalazi na zadnjoj strani 911 GT3 R Hybrida.

Umjesto baterija koje se obično koriste u hibridnim cestovnim automobilima, 911 GT3 R Hybrida  koristi posebnu bateriju koja je smještena u unutrašnjosti trkaće kabine, odmah pored vozača. Zahvaljujući ukupnoj snazi i laganoj karoseriji ovaj trkaći model može postići maksimalnu brzinu od 290 km/h.

PORCHE ENGINEERING

Nakon prolaska svih historijskih tematskih izložbi posjetioci dolaze u tematsko područje Porsche Engineeringa. Porsche je od svog osnivanja ostavio veliki trag u razvoju pionirskih ideja koje su uveliko promijenile pristup u stvaranju sportskih automobila za cestu ali i onih za trkaće staze. Kroz godine svog postojanja Porsche se okušao u brojnim trkaćim serijama, gdje ostvarivao pobijede i zapažene rezultate.

Porsche je stvarao posve različite trkaće koncepte. Tako se pokazao kao specijalista za poznatu 24-satnu utrku Le Mans na kojoj je postavio brojne rekorde koji za mnoge ostati nedostižni, ali stvarao je i F1 bolide. Tako je trkaći Formula 1 bolid McLaren MP4 TAG bio pogonjen motorom „TAG-Turbo“ kojeg je napravio Porsche.

U godinama prije ove saradnje, tačnije 1962. godine, Porsche je u potpunosti samostalno napravio i vlastiti Formula 1 bolid, Formula 1 804 model, koji nije imao zapažene rezultate kao onaj McLaren Porsche. Bio je to bolid sa rednim osmocilindričnim motorom sa radnom zapreminom od 1.494 ccm iz kojih je dobijeno 185 KS. Zahvaljujući maloj masi od svega 461 kg bolid je mogao razviti maksimalnu brzinu od 270 km/h. Kasnije je ovaj bolid poslužio kao inžinjerski rasadnik za druge Porsche trkaće automobile.

McLaren TAG MP 4/2 C Formula 1 (1986.)

Britanski McLaren i Porsche 1980-tih godina ušli su u zajednički projekat stvaranja šampionskih F1 bolida. McLaren je bio zadužen za razvoj šasije, a Porsche za razvoj motora. Ovaj britansko-njemački tandem napravio je revolucionarna rješenja u stvaranju Formula 1 bolida. Plod te saradnje bili su bolidi koji su imali najveću efektivnu snagu – najviše snage po kilogramu i po litri zapremine motora.

Porsche je za McLarenov bolid razvio V6 turbo motor sa zapreminom od 1.499 ccm iz kojeg je dobiveno 850 KS. Ta snaga motora bila je dovoljna da bolid na pravcu postigne maksimalnu brzinu od oko 350 km/h. Takvi inžinjerski uspjesi pretočeni su u šampionske titule koje su osvojili Alain Prost i Niki Lauda te još 25 osvojenih Grand Prixa između 1983. i 1987. godine.

Porsche 962 C Le Mans (1987.)

Saradnja Porscha i McLarena u Formuli 1 nije se negativno odrazila na rezultate u Le Mansu. Bolidi Porschea 956 i 962 postali su pobjednički bolidi između 1982. i 1984. godine. Porsche 962 C temeljio se na modelu 956, sa 120 mm dužim međuosovinskim rastojanjem. U utrkama u Evropi korištena je biturbo verzija, dok je u Sjevernoj Americi predstavljena IMSA verzija sa jednim turbopunjačem. Vozački trio Stuck / Bell / Holbert pobijedio je u Le Mansu 1987. godine.

Tadašnji bolid imao je redni šestocilindarski motor zapremine 2.869 ccm koji je isporučivao 680 KS. Ta snaga bila je dovoljna za postizanje maksimalne brzine od 350 km/h.

Porsche 959 Paris Dakar (1986.)

Izazovi na trkaćim stazama za Porsche nisu bili dovoljni pa se okušao i u najtežem reliju na svijetu. Legendarni reli Pariz-Dakar vozio se po izuzetno teškim terenima Afrike u dužini od 13.800 km. Za taj izazov Porsche je pripremio model 959 Paris Dakar koji je imao pogon na sve točkove. Pokretao ga je redni šestocilindarski motor zapremine 2.848 ccm i koji je isporučivao 400 KS. Automobil sa robusnom konstrukcijom i povećanim klirensom mogao je postići maksimalnu brzinu od 210 km/h.

Tim Porschea činila su dva automobila čije su posade bile René Metge / Dominique Lemoyne i Jacky Ickx / Claude Brasseur. Godine 1986. na ovom najtežem reliju Porsche je zauzeo prvo i treće mjesto. Očekivano, Porsche je i ovdje završio sa trijumfom. Godine 1986. jedan od dva automobila poduhvat je završio pobjedom jedan do dva zapravo je treća 959, namijenjena samo kao vozilo za podršku, utrku završila na šestom mjestu.

Kraj posjete muzeju

Kada posjetioci dođu do kraja izložbenog prostora, dočekat će ih „Porsche Touchwall“ koji poziva korisnike da istraže historiju kompanije koristeći multimedijsku tehnologiju. Kako se posjetioci približavaju Touchwall-u dugom dvanaest metara, otvara se novi nivo koji posjetiocima omogućava putovanje kroz vrijeme historije automobila i Porsche-a.

Posjetioci mogu pregledati preko 3.000 slika, crteža, plakata i reklama koje potiču od 1931. do danas – uključujući opsežan izbor slika i tehničkih podataka za gotovo sve cestovne automobile i trkaće Porsche automobile. U samom holu muzeja tu je caffee bar i suvenirnica u kojoj možete pronaći brojne suvenire o kojim ste maštali.

Vrijeme višesatnog povratka automobilom u Sarajevo uvijek ostavlja dovoljno vremena za beskonačne diskusije o automobilima. Naravno, godine uzrasta, vizije, želje, potrebe i mogućnosti formiraju stavove. U jednoj takvoj diskusiji, u kojoj se govorilo o luksuznom sportskom automobilu koji bi trebao pokriti sve želje i potrebe, blago iznerviran treći sagovornik reče: „Kupiti Porsche 911 i završiti priču za sva vremena“. Vjerovatno ćemo ga poslušati nakon prvog zarađenog miliona eura.

Kategorije: Legendarni automobili