Kako prepoznati i spriječiti kvar turbine na motoru?!

Turbo punjač

Kako prepoznati i spriječiti kvar turbine na motoru?!

Turbo punjač danas je sastavni dio motora kod većine automobila o čijoj ispravnosti posebno treba voditi računa.

Otkazivanje turbo punjača moguć je na manjim kilometražama – ispod 100.000 zbog lošeg održavanja ili zbog dotrajalosti preko 150.000 km. Kako spriječiti njegovo otkazivanje donosimo vam u nastavku.

Kako prepoznati da je turbo punjač oštećen?

Jedan od prvih simptoma kvarova na turbo punjaču je početak potrošnje ulja i zviždanje-šištanje. Performanse automobila polako počinju da padaju, a ako ništa ne preduzmete turbo punjač će sve izražajnije pokazivati ove simptome.

Servis turbo punjača

Najčešće stradaju ležaji i semerinzi osovine turbo punjača pa ulje počinje prolaziti u usisni dio motora te zbog toga automobil izbacuje dim. Zbog kvara ležaja turbina rotori turbine odlaze u debalans, pa lopatice turbine često znaju strgati po kućištu što izaziva njihovo lomljenje i potpuno otkazivanje turbine.

Uzroci kvarova turbo punjača i kako ih spriječiti

Kvar na turbo punjaču može biti izazvan zbog više faktora. Prije svega potrebno je redovno mijenjati motorno ulje (pazite da bude originalno, OVDJE smo pisalji o prevarama sa motornim uljem) koje je propisano od strane proizvođača, a ako je vozilo prešlo preko 150.000 km preporučeno je sipati ulje malo gušće gradacije kako bi se anulirali mali zazori na mehaničkim dijelovima.

Servis turbo punjača

Veliki neprijatelj turbo punjača je i forsiranje hladnog motora. Kada je motor hladan ulje sporije dolazi do bitnih dijelova, pa tako i do turbine te nije prepurčeno forsiranje motora dok se ne postigne radna temperatura. Vrlo važna napomena – temperatura vode ne znači da je motorno ulje dovoljno ugrijano. Njegovu temperaturu pokazuje većina instrument tabli automobila novije generacije.

Nije nikako preporučljivo ni naglo gašenje motora nakon vožnje u visokim obrtajima jer je tada temperatura turbine znatno veća. Gašenjem motora prestaje dotok ulja u turbinu, a rotor ostaje u velikom broju okretaja. Također ulje hladi turbinu, pa je svakako dobro ostaviti 3-4 minute da motor radi u mjestu kako bi se spustila temperatura turbine i motora.

Oštećene lopatice turbine

Oštećene lopatice turbine

Pucanje crijeva, cijevi ili hladnjaka turbo punjača također mogu uzrokovati kvar turbo punjača. U tom slučaju imamo stalni gubitak pritiska kompresovanog zraka, pa turbina pokušava konstantno napumpati traženi pritisak. Samim tim duže i više se okreće.

Neispravnost regulacije pritiska punjenja turbo punjača

Svaki turbo punjač ima ventil za regulaciju pritiska koji stvara. Riječ je o vakumskim ventilima koji direktno regulišu broj okretaja turbine. Često ovaj sistem regulacije bude u kvaru – kvar ventila, pucanje vakumskog crijeva ili začepljenje regluacijskih lopatica na turbini. Sanacija ovog problema znatno je jeftinija nego reparacija ili zamjena turbo punjača pa dobro na vrijeme reagovati – sa pojavom prvih simptoma.

VTG ventil

VTG ventil

Kako sačuvati i produžiti vijek turbo punjaču

Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru, u intervalu od 8000 do 12.000 km. Nemoj te forsirati hladan motor i gasiti odmah nakon vožnje u visokim okretajima. Prilikom svakog servisa dobro bi bilo pregledati vizuelni i dijagnostički sve najvažnije dijelove i parametre turbo punjača.

Ako vam otkaže turbo punjač isti će biti potrebno zamijeniti ili reparirati. Danas imate veliki broj firmi koji se bavi reparacijom turbo punjača, a u našem okruženju jedna od najpoznatijih firmi je Turbo servis Užice.

Kategorije: Savjeti, Video servis, Vijesti