Test: Volvo S90 D5 Inscription AWD – Premijum avangarda

Test: Volvo S90 D5 Inscription AWD – Premijum avangarda

Čuvena njemačka trojka definitivno ima alternativu. Volvo se u posljednje vrijeme modelima „XC90“ i „S90/V90“ nametnuo kao proizvođač automobila čija se sigurnost i ljepota nalaze u samom vrhu svjetske ponude.

Piše: Aleksandar Bursać, Magazin auto

Sigurnost je prva asocijacija na sve Volvo automobile. Ipak, do skoro se nije moglo reći i da su u samom vrhu u pogledu luksuza. SUV model „XC90“ je čuveni švedski brend podigao na jedan sasvim novi nivo, koji se svojom vrhunskom tehnologijom, naprednim rješenjima i otmjenošću stavio rame uz rame sa njemačkom premijum trojkom. Pojava limuzine „S90“ i karavana „V90“, poziciju Volvoa u samom vrhu je samo učvrstila. Redakcija Auto magazina je isprobala sve ove modele za redom, tako da ćete u narednim izdanjima moći da pročitate detaljne utiske o njima iz prve ruke.

Počinjemo limuzinom, koja je uz karavan najnovija u gami Volvoa. Na test smo dobili praktično najluksuzniju verziju, koja u svojim specifikacijama ima i mnogo dodatne opreme. Šveđani su odlučili da u pogledu politike opreme primjene recept koji je nešto između Njemaca i Japanaca. Dakle, bazna verzija nije baš bez ičega kao kod Njemaca kod kojih morate sve da doplatite (ili imate sreće pa kupite na akciji već unaprijed napakovan auto), a ne može ni da se kaže da najviši paket opreme ima sve kao kod Japanaca, već je mnogo toga od luksuznih detalja ostavljeno za doplatu.

To je samo jedan od dokaza da su ciljna grupa Volvoa imućniji ljudi koji imaju tehničku kulturu, cijene umjetnost i dizajn (ili bar vole takav imidž), a prije svega naprednu tehnologiju i najnovija tehnička rješenja. Prvi dodir sa automobilom je ključ. Fensi dizajnirana „kartica“ je presvučena kožom u boji enterijera automobila, a izbor je, pogađate, širok.

Beskontaktno otključavanje se podrazumijeva, kao i startanje motora. Dok smo stavljali stvari u prtljažnik, isprobali smo otvaranje gestikulacijom, odnosno zamahivanjem nogom ispod zadnjeg branika. Uspjelo nam je iz prve, što nije baš tako čest slučaj kod drugih automobila. Treba znati gdje je senzor, pa onda zamahnuti određenom brzinom i to dovoljno duboko… Kod Volva sve to nekako glatko teče. Vrata su teška, kako i dolikuje premijum automobilima, a već po otvaranju zapahne vas miris prirodne kože.

Slike su jedno a stvarnost drugo, mnogo ljepša nego na fotografijama. Očigledno je da je ogromna pažnja posvećena najsitnijim detaljima i da je sve dizajnirano i osmišljeno sa najvećom dozom ukusa. Već po izboru materijala je jasno da je ovo natprosječan automobil i da definitivno pripada premijum segmentu. Kombinacija kože, drveta i aluminijuma je dobitna kombinacija, bez obzira da li se radi o kupcima u Evropi, Americi ili Kini. Primjena plastike je svedena na minimum, a dopalo nam se što je svuda gdje se to moglo postavljena pijano crna plastika sa teksturom kao na klavirskim dirkama. Kožom obložena komandna tabla pojačava premijum utisak, baš kao i aluminijumske lajsne, pa i bogati itison.

Volvo je uvijek originalan i kreativan; na primjer, motor se pokreće okretanjem udesno tastera smještenog iza ručice mjenjača. Sve je nekako jednostavno a istovremeno luksuzno i vrlo intuitivno. Istovremeno se javlja osjećaj da je kompletno radno okruženje vozača potpuno novo a opet nekako poznato. Na stranu to što je sve vrlo slično kao kod SUV modela „XC90“, ali mora se priznati da je Volvo drugačiji od svih ostalih – pravi unikat.

S obzirom da je vanjska temperatura bila vrlo niska, odmah smo uključili grijače sjedišta i volana. Sve ovo kao i mnoge druge funkcije vrlo jednostavno aktivirate preko velikog ekrana osjetljivog na dodir, po kom su “volvoi“ također poznati. Komande koje se izvršavaju preko ekrana, izlistavaju kao na tabletu, horizontalnim prevlačenjem prstom.

Na prvi pogled, tu je zaista mnogo virtuelnih dugmića i funkcija, ali, vjerujte, dovoljno je da ih jednom pažljivo pročitate pa da shvatite da većinu njih jednom podesite i više se ne bavite time. Na primer, aktivnu asistenciju za prevenciju slučajnog napuštanja saobraćajne trake većina će stalno držati uključenu, baš kao i čitanje saobraćajnih znakova ili sistem za automatsko kočenje. Sa druge strane, lako ćete zapamtiti poziciju funkcija koje često koristite, uključujete, isključujete ili podešavate – na primjer, masažu i grijače u sjedištima, sistem za automatsko parkiranje ili isparkiravanje, poziciju head-up ekrana…

Sve u svemu, zaista je mnogo podešavanja i funkcija ali ni jedna od njih nije u nekakvom komplikovanom podmeniju za koji vam je potrebno vreme da se prisetite gde se nalazi i koju tačno funkciju obavlja. Ovdje je sve na jednoj stranici a vaše je samo da skrolate. Kada završite sa podešavanjima, dovoljno je da pritisnete jedini fizički taster neposredno ispod ekrana – „Home“ dugme koje vas vraća na glavnu stranu u okviru koje su navigacija i audio sistem. Na svu sreću, podešavanje temperature i mijenjanje radio stanica se obavlja preko luksuznih fizičkih tastera smještenih ispod ekrana, koji su projektovani tako da sa lakoćom može da ih koristi i suvozač.

Ipak, neki elementi u kabini su možda jednostavniji nego kod konkurenata, na primjer, ekran instrumenata, ali su svi najviši standardi današnjeg vrha automobilizma ispoštovani – između virtuelnih, odnosno digitalnih instrumenata je mapa navigacije, a tu je i informacija o trenutnom ograničenju brzine.
Odmah po pokretanju motora primjećujemo da su zvučna izolacija i odsustvo vibracija također na premijum nivou. Pod haubom testiranog primjerka je „D5“ motor.

Nove Volvo generacije imaju samo dvolitarske motore, bez obzira da li je riječ o dizelašima ili benzincima. Svi oni imaju istu zapreminu ali različite nivoe snage. Dakle, „D5“ sa svojih 235 KS je jači od dva dizela u ponudi („D4“ ima 190 KS) i dostupan je isključivo sa pogonom na sva četiri točka i osmostepenim automatskim mjenjačem.

Volvo S90 je prava lađa u vožnji, ponaša se u skladu sa svojom klasom i tehničkim rješenjima. Testirani primjerak je opremljen zadnjim zračnim ogibljenjem koje je na spisku dodatne opreme. Cilj je da se upravljanje i stabilnost ne naruši čak i kada je auto maksimalno opterećen. Bez obzira što su ugrađene felge od 20 inča, auto nije bio pretvrd prilikom prelaska preko neravnina.

Naravno, osjećaj u kabini nije kao kad je vozilo kompletno opremljeno zračnim ogibljenjem ali se može reći da predstavlja dobar odnos između upravljivosti u sportskom stilu vožnje i komfora. „S90“ je izuzetno stabilan i pri velikim putnim brzinama, a u krivinama mu se ne može ništa zamjeriti, što zbog oslanjanja, što zbog pneumatika dimenzija 255/35 R 20, što zbog pogona na sva četiri točka.

Najjači dizelaš je potpuno adekvatan za karoseriju tešku dvije tone. Ubrzanja i međuubrzanja su snažna, a osmostepeni automatski mjenjač je vrlo inteligentan, omogućavajući pravovremenu promijenu brzina. Dobro umije da prepozna stil vožnje u zavisnosti od reakcije na komandu gasa, pa u skladu sa „krvnim pritiskom“ vozača određuje pri kojim obrtajima će promijeniti stepen prijenosa.

Nedostajale su nam komande na volanu za manuelnu promijenu brzina, pogotovo što ovaj motor i mjenjač omogućavaju prilično sportsku vožnju. Upravo zbog mogućnosti naglih ubrzanja i mase automobila, potrošnja nije baš kao iz kataloga i u tom smislu ne treba očekivati čuda. Prosijek testa nam je bio oko osam litara, a ako ste strpljivi i štedljivi, bez problema možete da ga spustite na ispod šest litara na otvorenom putu. „Volvo S90“ je auto koji se definitivno izdvaja u svakom pogledu, tehničkom, estetskom i kada je u pitanju imidž.

Inteligentni LED farovi

Volvo za „S90“ nudi dvije vrste LED farova. Osim osnovnih, kupcima su na raspolaganju su i inteligentni, sa kojima se stalno vozi sa dugim svjetlima a snop se prilagođava tako da njegovi segmenti „preskaču“ vozila iza kojih se vozi i ona koja dolaze u susret.

Maksimalan luksuz

Ukoliko želite maksimalan luksuz koji usput doprinosi kompletnoj estetici putničkog prostora, na raspolaganju vam je mnogo opcija, među kojima su kožom presvučena komandna tabla, vrhunsko „Bowers&Wilkins“ ozvučenje, „klima“ sa četiri zone, masažeri u sjedištima…

Light motiv

Nekako nam se čini da je čuveni veliki ekran dijagonale devet inča glavni light motiv u najnovijim „volvoima“, pa tako i na „S90“. Osim što lijepo izgleda, ima veoma jednostavan i sadržajan meni u kome se na jednom mjestu nalaze sva moguća podešavanja. Potrebno je samo da skrolate prstom.