Test: Toyota Prius Hibrid – Nova filozofija

Test: Toyota Prius Hibrid – Nova filozofija

Toyota Prius treće generacije stigla je na naš test, koji smo s nestrpljenjem očekivali ponajviše iz razloga što se radi o hibridnom modelu. Testni model stigao je u pravo vrijeme kada su cijene goriva na benzinskim pumpama osjetno porasle i tako još jednom udarile na džep svih vozača. Svakodnevno ljudi razmišljaju kako da smanje troškove potrošnje goriva i održavanje automobila, a pomisao da se mogu voziti na struju i uz minimalnu potrošnju goriva izaziva prvo čuđenje, a zatim interesovanje i oduševljenje.

Eksterijer

Jedna od najčešćih tema o kojoj se vode polemike jeste vanjski izgled automobila. Prius je odličan materijal za beskonačno duge polemike, a jedno je sigurno da on ne izgleda kao svako drugo auto. Dizajn treće generacije Priusa znatno je unaprijeđen, mada je ostao u dizajnerskim okvirima svojih prethodnika. Dizajn treće generacije Priusa pokušao je zadovoljiti mnoge zahtjeve; moderan dizajn, dizajn koji će ga izdvajati od klasičnih automobila bez hibridnog pogona, praktični i funkcionalni aspekt. Uz to maksimalno smanjiti otpor vazduha kako bi potrošnja energije potrebne za pokretanje bila svedena na minimum. To sve je teško ukomponovati, a obično rezultat takvih želja bude automobil koji se nikome ne sviđa. Prius je to nekako izbjegao, mada je po nama trebao nositi više futurističkog šmeka. Uz zvuk elektro motora i uz još malo adekvatniji izgled putnici bi imali osjećaj da se voze automobilom iz budućnosti, za šta će Prius biti dobra osnova.

Nesumnjivo da će svakome zapeti za oko, bilo da mu se sviđa ili ne. Sa dužinom od 4460 mm odaje sliku mnogo većeg automobila nego što jeste, a u praksi je doista prostrana limuzina koja se može pohvaliti sa odličnim koeficijentom zračnog otpora 0,25. Da Prius nema nekoliko detalja koji pored boljeg  vizuelnog efekta imaju i svoju funkcionalnost, njegov dizajn bi bio prejednostavan za ovakav automobil. Upuštena sredina krova, zadnji spojler na petim vratima, zatvorena prednja maska, samo su neki od tih detalja koji pored uljepšavanja automobila imaju prvobitnu funkciju da poboljšaju aerodinamiku automobila što mu pomaže u smanjenju potrošnje goriva.

Zadnji dio automobila je najdiskutabilniji ako gledamo dizajn, jer nam ne govori ništa o ovom automobilu. Sa svojim dizajnom teško ga je svrstati bilo gdje, što je možda i bio cilj Toyotinih dizajnera, da Prius bude jedinstven. To su sigurno dobili, ali su dobili i one kojima se sviđa i one kojima se nikako ne sviđa, dok onih neodlučnih ima jako malo.

Interijer

Interijer je u potpunosti prilagođen samom karakteru automobila, tj. dizajniran je u duhu savremene tehnologije i budućnosti. Unutrašnjost karakteriše velika ponuda prostora, gdje se svi putnici mogu udobno smjestiti, a tako nešto nemaju ni neke limuzine veće klase, pa ćemo Priusu za ovaj segment podići palac gore! Osjećaj velikog prostora dodatno daju i svijetli tonovi u kojima je kompletna unutrašnjost automobila.

Ergonomija vozačkog mjesta je očekivana za jedan Toyotin model, dakle sve je na svom mjestu, bez nelogičnih rješenja. Velike staklene površine putnicima daju dosta svjetlosti u kabini i dobru preglednost. Ono što možemo zamjeriti Priusu kad je u pitanju preglednost jeste nedostatak parking senzora ili kamere za vožnju unatrag, te položaj spojlera na zadnjem vjetrobranskom staklu koji dobrim dijelom pokriva automobil iza.

Prius raspolaže sa nekoliko pretinaca solidne zapremine u koje možete odložiti i nešto veće stvari. Posebno se ističe prostor ispod centralnog grebena, gdje se mogu odložiti manje torbe. Zgodno rješenje za pripadnice ženskog pola, jer će im torba uvijek biti na dohvat ruke.

Instrument sat je izveden u digitalnoj tehnologiji koji je smješten na središnji dio instrument ploče. Središnji dio instrument ploče izveden je tako da je sastavljen sa centralnim grebenom. U njega su integrisani ventilacioni otvori, audio uređaj, klimatizacione komande, te ručica CVT mjenjača kao i pretinci.

Kada je riječ o korištenim materijalima za izradu unutrašnjosti tu je opet japanska filozofija, što jeftinije i funkcionalnije rekli bi smo. Instrument ploča kao i ostale plastične obloge izrađene su od obične tvrde plastike, što zna davati neugodan ton prilikom zatvaranja pretinaca ili kada se vozimo lošim putevima. Ali Toyotini dizajneri su se potrudili da te plastike izgledaju mnogo ljepše nego što su za ruku i uho ugodne.  Tako je centralna ploča napravljena od plastike sa gravurom u višebojnoj izvedbi. Što se tiče kvaliteta platnenih materijala, tu nema realne zamjerke.

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider
Piše: Emir Kalender
Ponuda prostora

Gledajući Priusa s vanjske strane reći ćemo da sigurno ima jako puno prostora, ali takvo mišljenje je dijelom tačno. Prostora u kabini stvarno ima dovoljno za sve putnike, čak i ako su oni viši od 180 cm, bez problema će se udobno smjestiti. Kada je riječ o prtljažniku, prema fabričkim specifikacijama zapremina iznosi 446 litara, ali računajući i prostor ispod unutrašnjeg poklopca.

Prtljažnik je iznenađujuće plitak pa za smještanje nešto većih stvari morat će te sklopiti pregradnu roletnu. Za transport većih stvari bit će potrebno preklopiti asimetrični naslon stražnje klupe. Razlog smanjenog prtljažnog prostora je što su u tom dijelu smještene baterije za hibridni pogon, a koje pored oduzimanja prostora daju i dodatnu masu automobilu.

Oprema

Testni Prius hibrid bio je opremljen sa paketom opreme SOL što je srednji nivo opremljenosti. U ovom paketu bio je višenamjenski ekran putnog računara koji pokazuje sve što vas zanima vezano za potrošnju i hibridni pogon, kao i sve druge standardne informacije. Tu je potpuni električni paket podizača stakala i retrovizora, tempomat, komande na volanu, automatski jednozonska klima uređaj, kožom presvučeni četverokraki volan, te CD/Mp3/Aux audio sistem sa izuzetno kvalitetnim zvukom. U ovaj paket opreme ulazi i aluminijumski 17 inčni točkovi i metalik biserna boja, što stepen aktraktivnosti ovog automobila podiže za stepen više.

Motor i mjenjač

Testni Prius bio je pokretan u kombinaciji 1.8-litrenog benzinskog VVT-i motora sa 73 kW (99 KS) i 142 Nm pri 4000 okretaja te elektro motorom 60 kW (82 KS) i 207 Nm okretnog momenta. Ono što je važno napomenuti da se ukupna snaga ne sabira, pa tako u kombinaciji sus i elektromotora Prius raspolaže ukupno sa 136 KS i to u slučaju kada je baterija potpuno puna.

Obzirom na težinu Priusa koja iznosi 1445 kg bez putnika i prtljaga, mnogi će reći da je to malo snage, što možda i jeste ali samo na papiru. Elektromotor koji razvija svoj najveći okretni moment od 207 Nm okretnog momenta već od 0 o/min sasvim mijenja situaciju pa Priusu daje živahnost koju bi teško imao samo sa atmosferskim benzincem. Ovako uz pomoć elektromotora imate 207 Nm okretnog momenta odmah.

Prius ima tri različita načina rada hibridnog sistema, a koje vrlo jednostavno biramo putem tri prekidača smještenim ispred ručice mjenjača. Obilježeni su na ECO mod, POWER mod i EV mod. Mod koji smo najviše koristili je ECO koji kombinira električno-benzinski pogon. U tom režimu Prius najviše daje kada je u pitanju ekonomičnost i snaga. U tom režimu u gradskim uslovima Prius će se zadovoljavati od 3,8 do 5,7 litara benzina. Na otvorenoj magistralnoj cesti uz mirniju vožnju, gdje su brzinski prosjeci oko 70 km/h moguće je potrošnju spustiti do 3.4 litra benzina, što smo u praksi i dokazali na dionici Sarajevo – Mostar. U suprotnom smjeru vozili smo bez obaziranja na potrošnju, gdje je konfiguracija puta u usponu, te smo došli do potrošnje od 5.5 litara. U oba smjera u automobilu su se nalazile tri iste odrasle osobe sa istom količinom prtljaga.

POWER mode u potpunosti je suprotan ECO modu, pružit će vam najbolje performanse što može kombinacija benzinskog i električnog pogona. Tada se oslobađa čitav potencijal elektro i benzinskog motora, a momentalna snaga koju će vam dati elektromotor je dovoljna da pretičete bez problema. Ono što treba napomenuti jeste da u ovom modu baterija se vrlo brzo troši, te da elektromotor ima zadatak pomoći benzinskom motoru, dok je situacija obratna u ECO modu.

EV mod je za one koji žele potpuno električnu vožnju, iz  koje ne poizilazi nikakav zvuk osim kotrljanja točkova. U takvom režimu možete se voziti oko 2 km sa brzinom do 50 km/h, što će vam omogućiti da dođete ili odete neopaženo, još uz to ako je mrak diskrecija je zagarantovana! Da ne bude zabune zašto Prius prelazi tako malo kilometara na struju, Prius je hibrid, a ne električni automobil. Kod hibridnih automobila elektropogon koristi se prvenstveno za smanjenje potrošnje goriva i emisije štetnih plinova.

Zanimljiv dio Priusa jeste mjenjač kojim se upravlja kao i sa klasičnim automatikom, samo što ovaj nema sigurnosno dugme. On uvijek stoji u istoj poziciji, samo kad odabirete stepene  ili bolje rečeno mod ručice povlačite u određeni utor. Što se tiče same transmisije riječ  je o bezstepenom (CVT) mjenjaču. Ovo je trenutno jedino rješenje koje je trajno primjenjivo na automobile sa elektro pogonom, a pored toga ovo rješenje pruža bolju udobnost u vožnji. Nažalost sa ovakvim mjenjačem morate zaboraviti „sportsku“ vožnju.

Postoje dva moda za vožnju naprijed, D i B, neutralni N mod, te R mod za vožnju unatrag. D mod je klasični mod za vožnju, gdje nema kočenja motorom, dok u B modu svaki put kad otpustite papučicu gasa automobil će kočiti motorom, a svako kočenje rezultira automatskim punjenjem baterija. Ono što treba spomenuti kod R moda za vožnju unatrag jeste bespotrebno zvučno upozorenje (bip-bip), kao kod već dostavnih vozila, što je nama lično bilo iritantno.

Ovjes i upravljivost

Ovjes je nešto tvrđe postavljen pa zbog toga i dinamičnije izmjene pravca ne predstavljaju problem. Takva konfiguracija ovjesa nije mnogo štetila udobnosti, ali zbog težine automobila vrlo lahko možete doći do njegove granice. Ta granica se može pomjeriti uz kvalitetne pneumatike. Iako je testni model imao Bridgeston Turanza pneumatike promjera 215 /45 R17 nikako se nismo mogli oteti dojmu da su isti malo smanjili manevarske mogućnosti automobila.

Upravljivost je dobra, pa se sa Priusom možete upustiti i u dinamičniju vožnju, ali bez prevelikog očekivanja obzirom na izvornu namjenu ovog automobila. Poligonski test koji se sastojao od testa ubrzanja od 0 do 100 km/h, kočenja sa 100 km/h, slalom testa, los testa i kočenja sa izbjegavanjem prepreke, prošao je skoro potpuno uspješno. Posljednji test, kočenje sa izbjegavanjem prepreke gotovo da nije mogao proći, a da ne dotakne neki od čunjeva.

Uvjereni smo da bi i ovaj test prošao kao i sve ostale, bez problema, da je imao bolje pneumatike. Jednostavno ovi se nisu pokazali kao adekvatnim za ovaj automobil u ovakvoj situaciji. Ono što bi još kao slabu tačku izdvojili jeste da je volan dosta bezosjećajan, jer je podređen udobnosti, a druga loša stvar jeste što se volan može jako malo izvući po dubini što može biti problem za vozače sitnije konstitucije.

Poligonski test je pokazao da Prusu od 0 do 100 km/h treba 10,85 s što je u granicama fabričke deklaracije, a za zaustavljanje sa brzine od 100 km/h potrebno je 40 m, što se smatra dobrim rezultatom za ovu klasu automobila.

Sigurnost

Toyota jako puno ulaže u sigurnosne sisteme pa je sigurnost Priusa na vrhunskom nivou. Sedam zračnih jastuka, aktivni nasloni za glavu, ABS/ESP čine odličan sigurnosni sistem. Prius je na Euro NCAP testu osvojio 5 zvjezdica uz 32 boda za zaštitu putnika. Ono što je zanimljivo da u Toyoti nisu ostavili mogućnost isključiva ESP sistema, što ako uzmemo u obzir da se radi o relativno teškom automobilu, sa CVT mjenjačem, ovakvo rješenje ima smisla.

Zaključak

Kada sve saberemo i oduzmemo Toyota Prius hibrid je vrlo dobro auto. Hibridni sistem radi perfektno, a njegov puni potencijal dolazi do izražaja u gradskim gužvama, gdje pravi velike uštede na gorivu i smanjuje zagađenje životne sredine. Ovakav automobil sa vrlo prihvatljivom potrošnjom spada među najštedljivije automobile, a uzmemo li u obzir veličinu i težinu automobila jasno možemo zaključiti da su rezultati odlični. Prius je dio potpuno drugačije automobilske filozofije i zasigurno da je dobra osnova za Toyotine modele budućnosti. Vozač u Priusu treba samo pritisnuti par dugmića, a za sve ostalo pobrinut će se brdo elektronike kako bi ga sigurno i ekonomično preveza od tačke A do tačke B za šta je Prius prvenstveno namijenjen.

Tokom testnog perioda uvidjeli smo da su mnogi vozači zainteresovani za ovakav tip automobila, ponajviše zbog njegove ekonomičnosti. Radosna saznanja o jako maloj potrošnji i dugogodišnjoj garanciji, kvarila je obično informacija o cijeni koja je relativno visoka za BiH standarde. Ako uzmemo u obzir nepošten odnos države, da ne daje nikakve subvencije prilikom kupovine i registracije ovakvih automobila, onda je jasno zašto nemaju veći tržišni udio. Jedan od primjera je da prilikom registracije ukupnu snagu uzimaju kao 136 KS, a stvarna snaga benzinskog motora je 99 KS.

Glavne karakteristike automobila
  • Mala potrošnja goriva
  • Odlična ponuda prostora u kabini
  • Dobre vozne karakteristike
  • Dobra upravljivost
  • Dobra opremljenost u nižem paketu opreme
Ispod očekivanja

  • Slaba preglednost u vožnji unatrag (bez pomoći parking senzora)
  • Enterijer od tvrde plastike

Troškovi

  • Cijena testnog modela: 55.761,00 KM
  • Cijena prve registracije: 546,00 KM

Ukupni troškovi bez prvog servisa 56.307,00 KM

Kategorije: Auto test