Intervju OMER HALILHODŽIĆ: Sve je stvar ravnoteže!

Omer Halilhodzic

Intervju OMER HALILHODŽIĆ: Sve je stvar ravnoteže!

ŠKODA već godinama stvara automobile koje krasi ljepota i elegancija zbog čega je paletarno postala popularna. Kupci su danas veoma zahtjevni jer žele automobile koji će biti funkcionalni i lijepi. Upravo ŠKODA stvara takve automobile! O stvaranju novih ŠKODA modela razgovarali samo sa Omerom Halilhodžićem, svjetski uspješnim dizajnerom automobila.

Omer Halilhodzic
Omer Halilhodzic
Omer Halilhodzic
Omer Halilhodzic
Omer Halilhodzic
Skoda desing
Skoda desing
Omer Halilhodzic
Skoda desing
Skoda desing
Omer Halilhodzic
Skoda desing
Omer Halilhodzic
Skoda desing
Skoda desing
Skoda desing
Skoda desing
Omer Halilhodzic
Omer Halilhodzic intervju 01
Omer Halilhodzic intervju 02
Omer Halilhodzic intervju 03
Omer Halilhodzic intervju 04
Omer Halilhodzic intervju 05
Omer Halilhodzic intervju 06
Omer Halilhodzic intervju 07
Omer Halilhodzic intervju 08
Omer Halilhodzic intervju 09
Omer Halilhodzic intervju 10
Omer Halilhodzic intervju 11
Omer Halilhodzic intervju 12
Omer Halilhodzic intervju 13
Omer Halilhodzic intervju 14
Omer Halilhodzic intervju 15
Omer Halilhodzic intervju 16
Omer Halilhodzic intervju 17
Omer Halilhodzic intervju 18
previous arrow
next arrow
Omer Halilhodzic intervju 01
Omer Halilhodzic intervju 02
Omer Halilhodzic intervju 03
Omer Halilhodzic intervju 04
Omer Halilhodzic intervju 05
Omer Halilhodzic intervju 06
Omer Halilhodzic intervju 07
Omer Halilhodzic intervju 08
Omer Halilhodzic intervju 09
Omer Halilhodzic intervju 10
Omer Halilhodzic intervju 11
Omer Halilhodzic intervju 12
Omer Halilhodzic intervju 13
Omer Halilhodzic intervju 14
Omer Halilhodzic intervju 15
Omer Halilhodzic intervju 16
Omer Halilhodzic intervju 17
Omer Halilhodzic intervju 18
previous arrow
next arrow

Piše: Emir Kalender
Fotografija: ŠKODA

U stvaranju novih Škodinih modela nekoliko godina značajnu imao je i Omer Halilhodžić. Ovaj planetarno uspješni dizajner u automobilskoj industrij porijeklom je iz Bosne i Hercegovine. Akademiju likovnih umjetnosti, smjer industrijski dizajn, završio je u Sarajevu 1989. godine. Svoju uspješnu poslovnu karijeru započeo je u nekadašnjem „Hercegovina autu”, nastavio u TAS-u, a nakon toga slijede poslovi samo za velike svjetske automobilske kompanije.

CARLANDER: Vaša poslovna karijera počela je u Bosni i Hercegovini, a nastavila se u svjetskim liderima u auto industriji. Radili ste za Volkswagen, Mercedes, Mitsubishi, Ferrari, a sada za Škodu. Šta je po Vama, pored talenta, bio ključni faktor u Vašem uspijehu?

Omer Halilhodžić: Postoji više faktora koji su bitni. Osim talenta moraš puno da učiš i to bez prestanka, svakodnevno. Moraš znati više nego drugi i koristiti to znanje na pravi način. Poznavanje tehnike i tehnologija procesa rada je jedan vid znanja ali jako bitni su i odnosi sa kolegama iz tima. Moraš znati kako da napraviš pozitivnu i stvaralačku atmosferu tokom rada. Da budeš Cool i kada stvari ne idu kako treba. Moraš biti motivator i time omogućiti da svaki član tima da sve od sebe za uspijeh projekta.

Omer Halilhodzic

Upornost je također jedan bitan faktor. Ako odustaješ kada se suočiš sa nekim problemom šanse za uspijeh su minimalne. Svaki problem se može riješiti ako ga pravilno analiziraš i shvatiš šta je bitno. Ljudi imaju pogrešnu predstavu da je Exterior Design samo crtanje lijepih sličica. To je jedan mnogo dugotrajniji i komplikovaniji proces.

Ja većinu vremena provodim u radu na 3D modelima kako u glini a sve više digitalno. Crtanje ti dođe kao neka zabava. I na kraju moraš imati svoj posebni karakter. Da budeš drugačiji od drugih dizajnera i da se tvoj potpis pozna u tvojim radovima bilo crtežima ili modelima.

CARLANDER: Koji je projekat – automobil po Vašem mišljenju bio najznačajniji u vašoj karijeri prije dolaska u Škodu?

Omer Halilhodžić: To je teško reći. Ja dajem uvijek sve od sebe. Dok sam vodio Exterior Design u MITSUBISHI R&D Europe uradili smo dosta projekata od kojih su neki otišli u proizvodnju a neki su realizirani kao concept cars. MITSUBISHI Colt za kojega sam uradio exterior je dobio nagradu Goldene Lenkrad (Zlatni Volan) Auto Bild-a 2004. godine u klasi malih vozila.

Omer Halilhodzic

Mitsubishi Lancer EVO X je također krasio naslovne stranice mnogih renomiranih automobilskih magazina po cijelom Svijetu. Na Sajmovima Automobila dizajn mu je bio hvaljen kako od novinara tako i od profesionalaca iz industrije.

Naravno široj publici su možda najinteresantniji modeli Ferrari kao što je F 12 Berlinetta ili LaFerrari u čijem nastajanju sam učestvovao. Manje poznat je jedinstveni specijalni model One Off Ferrari Superamerica 45. Koji od njih je najznačajniji teško je reći ali činjenica je da sam došao u Škodu direktno iz Ferrari na poziv tadašnjeg Design Director Jozef Kaban.

CARLANDER: Svaka automobilska marka ima prepoznatljiv dizajn. Koliko one pružaju slobode dizajnerima i kolika je Vaša sloboda u Škodi?

Omer Halilhodžić: Slobodu ti niko ne daje za nju se moraš sam izboriti. Škoda je jedna od firmi iz Volkswagen Koncerna gdje ima svoje definirano mjesto i poslovne zadatke. Dakle pazi se da ne dolazi do toga da uzimamo kupce jedni drugima. Svi se borimo za kupce koristeći naprednu Volkswagen automobilsku tehniku ali nastojimo da ih pridobijemo na različitim dijelovima tržišta.

Omer Halilhodzic

Dakle postoje ograničenja ali to ne znači da smo sputani u svome poslu. Čak naprotiv za mene lično to je motivacija da tražim nove načine da poboljšam dizajn i otvorim nove kreativne mogućnosti. Kvalitet dizajna i uspiješnost tvoga rada daju ti traženu slobodu.

CARLANDER: U kojoj kompaniji i na kojem projektu ste se osjećali najslobodnijim. Vaši rezultati u ŠKODI sa svakim modelom su sve bolji, znači li to da se u ŠKODI osjećate najbolje i najmotivisanije?

Omer Halilhodžić: Ja se osjećam dobro u Škodi zaista nemam nikakvih problema u svome radu. Mislim da je za dizajnera puno teže napraviti nešto dobro u Škodi nego na primjer u Ferrari-u. Ali to je i motivacija da se dokažeš i pokažeš svoje kvalitete. Svaki Ferrari izgleda dobro već kao Engineering Package (Tehnička Predloška) tako da je lako od toga napraviti lijep sportski auto. To kod Škode nije uvijek tako jednostavno ali uspijevamo. Škoda ima relativno mali dizajn tim ali zato kvalitetan.

CARLANDER: Koji bi ste izdvojili Škodin model kao Vaš najuspješniji dizajnerski projekat?

Omer Halilhodžić: Škoda Superb (treća generacija) je jedan od najznačajnijih. Ja sam radio limuzinu i kombi verziju. Posebno mi je drago da je dizajn odabran lično od Ferdinand Piëch koji je bio predsjednik nadzornog odbora Volkswagen Grupe.

Skoda desing

Naravno Škoda KODIAQ je također vrlo uspješan projekt i potpuno novi automobil u proizvodnom programu. Žao mi je samo da se model KODIAQ GT proizvodi samo u Kini za njihovo lokalno tržište. Bilo bi lijepo vidjeti ga i na našim ulicama.

I kao jedan od najnovijih projekata novi elektro automobil Škoda ENYAQ. On treba da bude predstavljen ove godine.

CARLANDER: Šta biste izdvojili kao najveće izazove koji Vas stalno prate u dizajniranju novih modela?

Omer Halilhodžić: Najveći izazov je napraviti najbolji dizajn. Da dobro izgleda. Da je jednostavan za proizvodnju. Da je jeftin. Da se dobro prodaje. Da je kvalitetan. Dakle mora biti perfektan dizajn a ne postoji matematička formula kojom dolaziš do toga rezultata. Moguće je samo uz veliko zalaganje i mnogo kreativnoga rada. Kao i u nogometu moraš dati sve od sebe.

Omer Halilhodzic

CARLANDER: Automobilska industrija krupnim koracima ide prema elektromobilnosti, pa tako i Škoda. Koliko te promijene utiču na Vas kao dizajnera, da li će one donijeti više slobode i mogućnosti ili poteškoća?

Omer Halilhodžić: Auto Industrija je pred velikim izazovom i niko ne zna kako izgleda budućnost. Elektromobilnost će sigurno igrati veliku ulogu u to nema sumnje. Električni automobili se razlikuju tehnološki od klasičnih automobila sa motorima na unutrašnje sagorjevanje.

Zbog toga se razlikuje i dizajn elektro automobila. Platforme su jednostavnije a automobili inteligentniji. Mislim da će te promjene donijeti više kreativne slobode i inovativnosti. Jedini problem je kao i uvijek cijena. Elektro automobili trenutno koštaju više od običnih i ta razlika mora da nestane što prije. Tek sljedeća generacija donosi punu kreativnost i napredak u dizajnu.

CARLANDER: Da li će elektromobilnost promijeniti cjelokupni koncept automobila u njegovom stvaranju – da li možemo očekivati da u skorijoj budućnosti duđu automobili sa nekim rješenjima koja smo do sada mogli jedino vidjeti na SF filmovima?

Omer Halilhodžić: Mislim da je to moguće. Mi već radimo na takvim projektima. Nove tehnologije koštaju i zbog toga je teško predvidjeti kada i kako će nešto od njih postati standard u proizvodnji. Nama dizajnerima definitivno ne nedostaje ideja ali auto mora biti uspiješan proizvod. Mora biti ekonomski isplativ. Ekologija je drugi bitan faktor. Ljudi žele auto koje ne zagađuje i ne troši dragocjene sirovine. Sve nas to dodatno motivira i daje nam smjernice za dalji rad.

Omer Halilhodzic

CARLANDER: Skladan dizajn automobila je veoma izazovan posao, ali po vama koji dio automobila je najteže dizajnirati i tehnički prilagoditi inžinjerskim zahtjevima.

Omer Halilhodžić: Pošto ja radim vanjski dizajn za mene tu leži najveći izazov. To je cijela karoserija tj. tijelo automobila. Svaki dio je priča za sebe i tu nema jednostavnih i laganih. Od svega toga vrata automobila su možda najkompleksniji dio. Imaju veliki uticaj na cijelokupni dizajn. Vrata su pokretni dio karoserije i kroz njih se ulazi i izlazi iz automobila. Dakle to već donosi sa sobom ograničenja u dizajnu.

Za putnički automobil moraju biti velikih dimenzija da bi putnici mogli neometano ulaziti ili izlaziti. Kod sportskog coupe automobila mogući su kompromisi. Vozač mora sagnuti glavu kada izlazi i prebaciti se preko visokoga praga ali su vrata puno manjih dimenzija. Stakla putničke kabine se pokreću na električni pogon i kada otvorimo prozor potpuno nestaju u vratima.

Kinematika stakala je prilično kompleksan mehanizam. Dakle krivina stakla i krivina vrata su u direktnoj relaciji i utiču jedno na drugo. Osim toga u vratima su poprečna ojačanja koja štite od bočnog udara te razni senzori, kamere i ogledala. Sve to ima svoja pravila i tehničke norme. Tu se borimo sa inženjerima za svaki milimetar jer oni ne mare za estetikom nego za funkcijom.

Skoda desing

CARLANDER: Predstavljena je nova ŠKODA Octavia koja se jako dobro pordaje na BH tržištu. Vjerujemo da svi BH vlasnici Octavije sa ponosom voze taj automobil jer ste upravo vi radili na njemu. Na čemu ste konkretno radili koliko je bilo zahtjevno stvarati novu Octaviju kada znamo da su njene prethodnice uvijek podizale standarde?

Omer Halilhodžić: Ja sam radio na ŠKODI OCTAVIA od idejne faze pa do modela u punoj veličini. Dakle od crteža do 3D modela. Proporcije su definirane po mome modelu. Grafika svijetla i sportski zadnji dio. Moj model nije pobijedio ali dio DNA je nastavio u proizvodnju. Bio je suviše sportski i advanced. Moraš da znaš nekada i prikočiti. Sve je stvar ravnoteže. Ni premalo ali ni previše.

CARLANDER: Da li u skorijoj budućnosti možemo nešto očekivati iz Škode što bi moglo biti posebno dizajnerski interesantno?

Omer Halilhodžić: Mislim da će ENYAQ biti interesantan. Nije na meni da sudim o tome ali sudeći po reakcijama onih koji su ga imali priliku vidjeti čvrsto sam ubjeđen. Mi u ŠKODA Design uvijek nastojimo da iznenadimo. Živi bili pa vidjeli.

Mainz, 2020.

 

Kategorije: Auto industrija, Kolumne